درس پژوهش ونگارش در تلوزیون استاد اربابی

اینجا کلاس درس مجازی پژوهش ونگارش در تلوزیون است

درس پژوهش ونگارش در تلوزیون استاد اربابی

اینجا کلاس درس مجازی پژوهش ونگارش در تلوزیون است

بخوان به نام پروردگارت

بلا


نپندار که تنها عاشوراییان را بدان بلا آزموده‌اند و لا غیر... صحرای بلا به وسعت همه تاریخ است.

منبع : کتاب همسفر خورشید


انتزاع


سیر نزولی هبوط،‌ از آسمان وحدت و اتحاد به زمین انتزاع است. انتزاع تقدیر تاریخی بشر است.

منبع : کتاب همسفر خورشید


تقدس شهدا


    تقدس آیه‌های قرآن به این است که نشان از حق دارند، و شهدا نیز.


منبع : کتاب همسفر خورشید

انسان در زمین
زمین سراسر «صحرای عرفات» است و تو همان آدمی که با خطاب «اهبطوا» بر این سیاره رنج فرو افتاده‌ای.

پیامبران
پیامبران آنگاه برانگیخته می‌شوند که جاهلیت سیطره دارد.

هنر
زبان هنر زبان غربت بنی‌آدم است در فرقت دارالقرار.



حال ریز در رمل‌های فکه

بخشی از یادداشت استاد برای شهید آوینی و... 

تنها یک بار در طول عمرم در رثای دو دوست چند خط نوشتم یکی از آن دو، حسن هادی بود. که قبل از آن که شهید روایت فتح شود، هادی من بود و خیلی‌ها دیگر، و دیگری هوشنگ نوری، که قبل از آن که شهید کربلا شود، بازتاب نور دل هادی بود و سرانجام با هم به سرای حق شتافتند. آن دو، ما را به یک حال ریز دعوت کرده بودند و ما سعادت رفتن نداشتیم. روزی تصادفاً سید مرتضی آن یادداشت را خواند. هر چند که اصل مطلبی که آن یادداشت سر فصلش بود_ برای آوینی دلپذیر بود_ چون به جنگ مربوط می‌شد. اما دل نگرانی‌اش را از این که خود او توفیق آن حال ریز را نداشت پنهان نکرد. گفت : «چه زیبا یادشان را گرامی داشتی افسوس که ما دیگر توفیق شرکت در آن حال ریز را نداریم، آن‌گاه که در سراسر جنوب و غرب می‌توانستیم آن حالات را شاهد باشیم نیز توفیق نیافتیم... و من از خود می‌پرسم آیا آن روز، سید مرتضی این تصور را داشت که روزی در رمل‌های فکه، آن حال ریزی را که سال‌ها به دنبالش بود درک کند؟

منبع : مجله سوره

http://www.avini.com/negah/safhe.asp?id=17

مفهوم تحقیق


•تحقیق، کوششی روشمند برای پاسخ‌گویی به مسأله‌های علمی است که منجر به نوآوری و پیشرفت علم می‌شود.

مشخصات کلی تحقیق علمی :

۱ برخوردار بودن از آداب و تشریفات خاص ( نمی توان آن را به صورت ذهنی انجام داد.

2 توسعه قلمرو معرفت  ( تحقیق باید مطلب تازه ای را کشف نموده و برحجم دانش و معرفت بشر بیفزاید و معلومات او را افزایش دهد.

تحقیق علمی چیست؟

تحقیق علمی عبارت است از تلاش کاوشگرانه ای که با آداب خاصی به طور نظام یافته با هدف کشف مجهولی به منظور گسترش قلمرو معرفتی نوع بشر انجام شده و شناخت حاصل از آن مصادیق خارجی داشته باشد

هدف از آموزش روش تحقیق علمی :

         1-  فراگیری روش وصول به حقایق و کشف مجهولات

         2- کسب مهارت لازم برای اجرای پروژه های تحقیقاتی

         3- کسب مهارت لازم برای تهیه پایان نامه های تحصیلی

       تحقیق خوب دارای ویژگیهای زیر است :

         -ادراکی بودن : یعنی محقق باید مساله را با تمام وجود درک کرده  باشد.

         -بسیط بودن : واحد باشد و حالت ترکیبی نداشته باشد

         -میکرو بودن :  مسائل کلان و عمومی در تحقیق علمی حل نمی شود. و باید در حد توان محقق باشد

         - نو بودن: باید اصیل و جدید باشد تا بتوان با حل آن موضوع تازه ای را مطرح و علم جدیدی را تولید کرد.

         -مرتبط با رشته تخصصی محقق بودن

         -شفاف بودن : ابهام نداشته باشد

 

1-    انتخاب موضوع تحقیق

دیویی در کتاب چگونه ما فکر می کنیم می گوید:

” اولین مرحله تحقیق احساس وجود یک مشکل است، به این معنی که پژوهشگر ، در کار خویش ، با مانع یا مشکلی روبرو گردیده است که در حل آن ابهام  یا تردید دارد.محقق موظف است که در ابتدای تحقیق ، حوزه وسیعی را که مایل است در آن پژوهش کند ، مشخص سازد.البته باید گفت که این انتخاب بستگی به سلیقه شخص محقق است.

تحدید مسئله ؟؟؟؟

تکیه کلام رایج در کلاس های روش تحقیق علمی 1- تحدید مساله 2- تحدید مساله 3- تحدید مساله است . پرسش این است که چگونه مساله را تاسطحی قابل قبول تحدید کنیم؟ در دنیای دانشگاهی برای تهیه گزارش کلاسی، برای تهیه یک پایان نامه یا برای انجام یک پژوهش حرفه ای ، لازم است که پژوهشگر ، خود مساله ای محدود را شناسایی و بر روی آن کار کند.

برای محدود کردن مساله بیشتر از فنون زیر استفاده می شود.

الف: مساله به زمان محدود می شود. توجه به زمانی خاص آشکار ترین شیوه محدود کردن مساله است.

ب: مساله به مکان محدود می شود. محدوده ای که اعمال می کنید ممکن است محدوده تقسیمات سیاسی مانند ملت، دولت ، ایالت ، وزارت خانه یا سازمان باشد.

پ: مساله بهیک موضوع محدود می شود. مساله به یکی از موضوعات مورد تدریس در دانشگاه ها این امکان را فراهم می آورد تا مساله با دقت بیشتری مورد توجه قرار گیرد.

محدود کننده های دیگری نیز وجود دارد از جمله محدود کردن مساله تحقیق به جنس ، گروه سنی خاص، حزب مشخص سیاسی

انواع تحقیقات ومنابع پژوهشی

موضوع تحقیق برای محقق بر اساس منابع متعدد مطرح میشود که از جمله آن :

1-     کنجکاوی

2-     تجارب شخصی

3-     مطالعه آثار مکتوب

4-     منابع شفاهی

5-     متقاضیان تحقیق

 1-

ادامه مطلب ...

انواع روش تحقیق از نظر روش جمع آوری اطلاعات


انواع روش تحقیق از نظر روش جمع آوری اطلاعات

 

الف-روش کتابخانه‌ای

 در تمام تحقیقات علمی مورد استفاده قرار می گیرد و دربعضی از آنها موضوع تحقیق از نظر روش‌، از آغاز تا انتها متکی بر یافته‌های تحقیق کتابخانه ای است .

در تحقیقاتی که ماهیت کتابخانه‌ای ندارند نیز محققان ناگزیر از کاربرد روش کتابخانه‌ای در تحقیق خود هستند. در این گروه تحقیقات، محقق باید ادبیات و سوابق مساله و موضوع تحقیق را مطالعه کند. درنتیجه‌، باید از روش کتابخانه ای استفاده کند و نتایج مطالعات خود را در ابزار مناسب شامل فیش‌، جدول‌ و فرم ثبت و نگهداری و درپایان به طبقه بندی و بهره برداری از آن‌ها اقدام کند‌.

با توجه به نقش روش کتابخانه ای درتحقیقات علمی، لازم است محققان از این روش مطلع باشند. نخستین گام در مهارت تحقیق کتابخانه‌ای‌، آشنایی با نحوه استفاده از کتابخانه است‌، یعنی محققان باید از روش‌های کتابداری‌، نحوه استفاده از برگه دان و ثبت مشخصات منابع، نحوه جست‌و جو و سفارش کتاب آگاهی یابند.

کتابخانه‌ها از نظر دسترسی محقق به منابع به سه گروه تقسیم می شوند. نخست، «کتابخانه‌های باز» که درآن‌ها محقق می‌تواند آزادانه میان قفسه‌ها رفت وآمد کند، کتاب‌ها را مورد وارسی قرار دهد و کتاب مورد نظر خود را انتخاب کند. دوم‌، «کتابخانه های بسته» که درآن‌ها محقق امکان دسترسی مستقیم به منابع را ندارد و باید تمام تقاضا‌های خود را به کتابدار تحویل دهد. سوم‌، «کتابخانه‌های نیمه باز» که درآن‌ها بخشی از منابع به طور مستقیم در دسترس ‌محقق قرار دارد ‌و قسمتی دیگر در اختیار کتابداران است .

به عبارتی دیگر،منظور از مطالعات کتابخانه‌ای مطالعاتی است که موضوعات مورد مطالعه در اختیار و دسترس محقق قرار نداشته و غالباً مربوط به گذشته‌ای دور یا نزدیک می‌گردد. به همین دلیل غالباً اصطلاح مطالعات کتابخانه‌ای را مترادف با مطالعات تاریخی بکار می‌برند.


بعنوان مثال تحقیق در زمینه  طبقات اجتماعی یا سلسله مراتب اجتماعی عصر صفویه و یا تحقیق در باره سهم اقشار مختلف اجتماعی در انقلاب مشروطیت ایران را در ردیف مطالعات کتابخانه‌ای محسوب می‌نمائیم . در این روش منابع اصلی مورد استفاده , کتب و مدارک منثور و منظومی است که از آن دوره‌ها بجای مانده است .

ب-روش تحقیق میدانی

در این روش محقق مدتی در میان جامعه مورد تحقیق خود زندگی می‌کند و به تحقیق درباره موضوعی خاص در آن محیط می‌پردازد. محقق هیچگونه دستکاری در محیط انجام نمی‌دهد، بلکه بدون هیچ دخالتی در جریان طبیعی رویدادها تا آنجایی که می‌تواند اطلاعات جمع آوری می‌کند در این تحقیق میدانی ، مشاهده عنصر اصلی را تشکیل می‌دهد

به عبارتی،منظور از مطالعات میدانی تحقیقاتی است که موضوع مورد مطالعه در اختیار محقق قرار داشته باشد و یا به عبارت دیگر محقق را بدان دسترسی باشد بعنوان مثال وقتی محقق هدفش مطالعه در زندگی کشاورزان ساکن یک روستا و یا قشری از جامعه و یا گروهی از کارگران یک موسسه تولیدی و یا مردم عشایری باشد مطالعه, از نوع مطالعه میدانی است و اطلاق اصطلاح میدانی به مفهوم ارتباط مستقیم و رویاروی محقق با پدیده های مورد مطالعه است .


ادامه مطلب ...